środa, 18 listopada 2020

ATMOSFERA - niezbędnik maturzysty

    Atmosfera to jeden z tych działów w podręcznikach od geografii, któremu trzeba poświęcić bardzo dużo czasu. Co trzeba opanować, aby na maturze z geografii rozwiązać wszystkie zadania z tego działu? :) 

chmury mammatus - Poznań 26.06.2020

  • OBOWIĄZKOWE MAPY DO ATMOSFERY: pustynie na świecie, mapa prądów morskich

  • na początek budowa atmosfery (troposfera, stratosfera...) - zmiana temperatury w poszczególnych warstwach wraz z wysokością, cechy charakterystyczne warstw (np.: procesy kształtujące pogodę w troposferze, ozonosfera w stratosferze itd.)

  • rozróżnienie pojęć: pogoda i klimat 

  • elementy meteorologiczne (takie jak temperatura powietrza, ciśnienie atmosferyczne) oraz jednostki w jakich są wyrażane, albedo

  • obieg wody na kuli ziemskiej (cykl hydrologiczny) oraz jego składowe elementy (pojęcie takie jak parowanie, retencja, ewapotranspiracja itp.)

  • chmury - nazwa łacińska, nazwa polska, skrót, wygląd (cechy charakterystyczne np.: Cirrus przypomina haczyk, Cumulonimbus jest silnie rozbudowany w pionie itp.), piętro występowania (chmury piętra niskiego, średniego, wysokiego, rozbudowane w pionie), krótki opis

  • powstawanie chmur - na frontach, w wyniku konwekcji, orograficzne 

    chmury Cumulus powoli wypiętrzające się do chmur Cumulonimbus -  Poznań 01.07.2020
     
  • fronty atmosferyczne: ciepły, chłodny, zokludowany 
    co trzeba umieć:
    - schemat frontu (jak nachylona jest powierzchnia frontalna, chmury występujące na froncie np.: Cirrus jest pierwszą chmurą jaką zobaczymy przy nadchodzącym froncie ciepłym)
    - zmiana parametrów (temperatury, ciśnienia, wiatru) przed, w trakcie i po przejściu frontu
    - co się dzieje na froncie (np.: front chłodny - powietrze chłodne, które jest cięższe, wypycha powietrze ciepłe do góry)
    - jak przedstawia się fronty na mapie synoptycznej 
    - cechy charakterystyczne frontu (np.: podczas przechodzenia frontu ciepłego opady będą długotrwałe z chmury Nimbostratus, natomiast na froncie chłodnym chmura Cumulonimbus będzie warunkować opady krótkotrwałe, ale intensywne)
    - prędkość przemieszczania się frontu (front chłodny przemieszcza się szybciej i jak ,,dogoni" front ciepły, to powstanie front zokludowany)

  • ciśnienie atmosferyczne
    - układy baryczne
    np.: niż baryczny, wyż baryczny, zatoka niskiego ciśnienia, siodło baryczne
     - zmiany ciśnienia atmosferycznego w ciągu roku (mapa) - np.: w styczniu nad kontynentem azjatyckim formuje się Wyż Wschodnioazjatycki z centrum nad Mongolią, natomiast w lipcu Niż Południowoatlantycki (co będzie nam warunkowało cyrkulacje monsunową :) )

  • wiatr, jako rezultat różnicy ciśnień
    - kierunek wiatru w wyżach i niżach na obu półkulach
    - konwekcja, czyli pionowy ruch powietrza: prądy wstępujące i zstępujące



  • globalna cyrkulacja atmosfery = MUST HAVE 
    -
    gdzie mamy niskie, a gdzie wysokie ciśnienie
    - nazwy komórek cyrkulacyjnych: Hadleya, Ferrela, okołobiegunowa (polarna)
    - w jakich szerokościach geograficznych ,,działają" te komórki
    - co dokładnie dzieje się w poszczególnych komórkach (gdzie mamy prądu wstępujące, a gdzie zstępujące)
    - wiatry w dolnej troposferze uwarunkowane ciśnieniem atmosferycznym: pasaty, strefa wiatrów zachodnich, strefa wiatrów wschodnich
    - zjawisko El Niño i La Niña w komórce Hadleya 
    - strefa wędrownych niżów w komórce Ferrela


    źródło: geografia24.eu

  • zjawiska El Niño i La Niña : przyczyna, jakie ośrodki baryczne kształtują się wtedy nad Ameryką Południową i Australią, jakie są konsekwencje

  • cyrkulacja monsunowa - gdzie się tworzy, jaka jest przyczyna, dokładny opis cyrkulacji monsunowej letniej i zimowej (schemat), skutki 

  • wiatry lokalne (przyczyna,  gdzie występuje, opis/schemat, skutek):
    - fen (w Tatrach: halny) - jak zmienia się wilgotność i temperatura wraz z wysokością (gradient wilgotnoadiabatyczny i suchoadiabatyczny), strona dowietrzna i zawietrzna, dlaczego po stronie dowietrznej tworzą się opady, jaki jest fen (jest to wiatr ciepły, suchy, porywisty)
    - bora 
    - lodowcowe
    - dolinne i górskie
    (jak zmienia się ciśnienie w ciągu doby?)
    - bryza (dzienna/ morska i nocna/lądowa)
    - sirroco
    - chamsin, samum 

  • prognozowanie pogody, czyli trzeba potrafić odczytywać mapę synoptyczną np.: co się stanie, jeżeli ciepły front atmosferyczny znajdujący się aktualnie nad Francją ,,przyjdzie" do Polski?

  • ekstremalne zjawiska pogodowe:
    - burze (Cumulonimbus !)  - jak powstają 
    - silne wiatry
    - powodzie (typy powodzi w Polsce)
    - trąby powietrzne / tornada (skala Fujita)
    - rekordy temperatury
    - susze, pustynnienie
    - cyklony tropikalne: co to jest, warunki utworzenia się cyklonu, w jakich kierunkach się przemieszczają, lokalne nazwy (huragan w Ameryce Środkowej i Północnej czy tajfun w Azji Południowowschodniej), skala Saffira-Simpsona, skutki przejścia cyklonu

  • czynniki klimatotwórcze
    - pojęcie klimatu 
    - czynniki strefowe i astrefowe (jak również antropogeniczne)
    - PRĄDY MORSKIE (mapa prądów morskich na kuli ziemskiej oraz ich nazwy są obowiązkowe na maturze) oraz ich wpływ na klimat (np.: prąd chłodny powoduje zmniejszenie średniej rocznej sumy opadów)

  • klimaty kuli ziemskiej - budowa klimatogramu, cechy charakterystyczne poszczególnych typów klimatu, występowanie poszczególnych typów klimatu na Ziemi


Oprócz wymienionych wyżej zagadnień należy również  mocno skupić się na klimacie Polski:
  • masy powietrza kształtujące pogodę w Polsce oraz rozdzielające je fronty atmosferyczne: cechy poszczególnych mas, miejsce ich kształtowania się oraz wpływ na pogodę np.: masa powietrza polarnego morskiego latem będzie powodowała wzrost wilgotności, opady atmosferyczne i ochłodzenie 
  • temperatura powietrza - średnia roczna temperatura powietrza w Polsce, rozkład temperatury w styczniu i lipcu (zwrócić uwagę na przebieg izoterm w tych miesiącach oraz wskazać przyczynę takiego zróżnicowania)
  • średnia roczna amplituda temperatury powietrza oraz jej przebieg - wzrastający z zachodu na wschód kontynentalizm klimatu 
  • rozkład średniej rocznej sumy opadów na mapie Polski (gdzie są najwyższe i dlaczego?)

    I to już koniec najważniejszych zagadnień z zakresu ATMOSFERY. Jeżeli samodzielnie przygotowujesz się do matury i chcesz sprawdzić swoją wiedzę - możesz skorzystać z formularza kontaktowego, aby zapisać się na korepetycje :) 

Aby otrzymywać powiadomienia o nowych postach w panelu bocznym w polu Powiadomienia o nowych postach wpisz swój adres e-mail, a następnie potwierdź subskrypcję, klikając w link aktywacyjny wysłany na pocztę :) 

Weronika 

Zdjęcia chmur? -> Instagram Sekcji Meteorologii UAM: 
https://www.instagram.com/meteorologia.skng/