wtorek, 15 grudnia 2020

MAPA, RUCH OBROTOWY I OBIEGOWY

     Mapa na maturze jest...zawsze! Przeglądając różne arkusze maturalne możesz zauważyć, że większość zadań do mapy jest bardzo podobna (oczywiście na maturze obejmują one również wiedzę z innych działów). Warto przerobić dużo zadań do mapy, aby nauczyć się ,,schematu" jak wykonywać szybko zadania związane ze skalą czy np.: nachyleniem terenu. 

    Natomiast dział, który często w podręcznikach nazywa się ,,Ziemia we wszechświecie", skupia wiedzę dotyczącą kosmosu oraz ruchów Ziemi. Przez uczniów jest uważany za najtrudniejszy, ze względu na czasami dość skomplikowane zadania z kątem padania promieni słonecznych czy rachubą czasu na Ziemi. Dlatego zachęcam i jeszcze raz zachęcam, aby przerabiać jak najwięcej obliczeniowych zadań ! :) 

Ale najpierw, co trzeba wiedzieć/umieć z zakresu kartografii: 

  • Czym jest mapa i po co nam ona? Jakie elementy zawiera legenda mapy?

  • Skala mapy oraz jej podział na: liczbową, mianowaną, liniową i polową.
    MUST HAVE: zamieniane skali np.: skali polowej (powierzchniowej) na mianowaną. Przy okazji zamiana jednostek (kilometrów na centymetry, metrów kwadratowych na hektary itp.)

  • azymut, czyli kąt odchylenia od północy

  • metody prezentacji zjawisk na mapie:
    a) jakościowe -
    sygnaturowa, powierzchniowa, liniowa 
    b) ilościowe - izolinii, kartogramu, kartodiagramu oraz kropkowa
    Czym się różnią metody jakościowe od ilościowych ?

  • odwzorowania kartograficzne, czyli jak możemy zniekształcić Ziemię na mapie :) 

  • wysokość względna i bezwzględna, przy okazji pojęcia: depresja, kryptodepresja, poziomice
  • ZADANIA OBLICZENIOWE:
    - obliczanie odległości na mapie/w rzeczywistości na podstawie skali 
    - obliczanie skali, dzięki znajomości odległości w rzeczywistości i na mapie
    - obliczanie powierzchni np.: jeziora (na mapie, w rzeczywistości)
    - obliczanie nachylenia/spadku terenu [wzór: (H:L)*100]
    - obliczanie rzeczywistej długości np.: wyciągu narciarskiego (wzór Pitagorasa)

  • WSPÓŁRZĘDNE GEOGRAFICZNE 
    - nie uczyć się definicji długości i szerokości geograficznej (definicja jest ciężka i mało logiczna, więc po co :D), ale rozumieć, że: południki to takie pionowe linie, które ciągną się od bieguna do bieguna i opisują nam jaką mamy długość geograficzną w zakresie od zera do 180 stopni na wschód i zachód itp.
    - odczytywanie współrzędnych z mapy co do stopni, minut i sekund geograficznych 
    - kierunki świata 
    - obliczanie rozciągłości równoleżnikowej i południkowej (czyli jak obszar jest rozciągnięty w pionie i w poziomie)

    Ziemia we wszechświecie:

  • Układ Słoneczny: 
    - budowa: kolejność planet od Słońca
    - co to są planety oraz ich podział: skaliste i gazowe (olbrzymy)
    - gdzie ,,mamy" dwa pasy planetoid?
    - rozróżnienie pojęć: planetoida, meteoroida, meteoryt itp.

  • Księżyc, czyli naturalny satelita 
    - ile trwa obieg księżyca wokół Ziemi?
    - fazy Księżyca (kiedy mamy największe pływy?)
    - kiedy dochodzi do zaćmienia Słońca, a kiedy Księżyca? schemat 



  • Ruch biegowy Ziemi (to jest trudne, ale ciekawe !!!)
    - kiedy Ziemia jest w aphelium, a kiedy w peryhelium?
    - nachylenie Ziemi (oś Ziemi nachylona jest do płaszczyzny ekliptyki pod kątem 66°34')
    - czas obiegu Ziemi wokół Słońca
    - astronomiczne pory roku, czyli cztery najważniejsze daty 
    - MUST HAVE: co się dzieje w dniu równonocy, a co 22 czerwca? Spróbuj ułożyć sobie w głowie ,,historyjkę", na przykład: W dniu 22 czerwca promienie słoneczne padają pod kątem 90 stopni na zwrotnik Raka. Więc... zacznie się u nas (na półkuli północnej) lato, a na biegunie północnym dzień będzie trwał 24  godziny. Mijają kolejne dni i 23 września (równonoc jesienna) promienie słoneczne będą padały pod kątem 90 stopni na.... no właśnie ;D check it! 
    - strefy oświetlenia Ziemi (od czego zależą?)
    - konsekwencje ruchu obiegowego np.: pory roku, zmiana długości trwania dnia i nocy (na różnych szerokościach geograficznych), pora sucha i deszczowa 

    - najtrudniejsze: obliczanie kąta padania promieni słonecznych w zależności od dnia i szerokości geograficznej; obliczanie szerokości geograficznej na podstawie kąta padania promieni słonecznych i informacji, po której stronie nieba widzimy Słońce. Czy trzeba się uczyć wzorów na pamięć? Nie! Trzeba je zrozumieć! I tutaj przyda się wcześniejsza ,,historyjka" oraz wieeeele rozwiązanych zadań. 

  • Ruch obrotowy Ziemi, czyli dlaczego w Nowym Jorku jest wcześniejsza godzina 
    - parametry (cechy) - Ziemia obraca się z zachodu na wschód czy ze wschodu na zachód? Ile trwa pełen obrót? 
    - konsekwencje: siła Coriolisa (czyli coś co nie istnieje, ale działa... jak działa?), pozorny ruch Słońca po niebie, siła odśrodkowa itp. 
    - prędkość liniowa i prędkość kątowa - czym się różnią?
    czas na Ziemi: słoneczny (miejscowy, lokalny), strefowy, urzędowy - czym się od siebie różnią? Jaki jest czas strefowy dla Polski, a jakie mamy urzędowe ?
    - rachuba czasu: i tutaj znowu zawsze pojawiają się problemy. Jak obliczyć czas słoneczny w Petersburgu wiedząc, że w Tokio jest godzina 13:24? A jak strefowy? 


    Jak już zauważyłeś/aś podczas wymieniania maturalnych ,,must have" z tych dwóch działów, zadałam wiele pytań. Zastanów się, czy znasz odpowiedzi na wszystkie. I jeszcze raz: nie ucz się nigdy definicji (na maturze nigdy nie będzie pytania ,,Co to jest szerokość geograficzna?", ale może być zadanie ,,Uzasadnij, dlaczego dzień jest coraz dłuższy w Polsce od 21 marca do 22 czerwca"). 

Jeżeli samodzielnie przygotowujesz się do matury i chcesz sprawdzić swoją wiedzę - możesz skorzystać z formularza kontaktowego, aby zapisać się na korepetycje :) 

Aby otrzymywać powiadomienia o nowych postach w panelu bocznym w polu Powiadomienia o nowych postach wpisz swój adres e-mail, a następnie potwierdź subskrypcję, klikając w link aktywacyjny wysłany na pocztę :) 

Miłej nauki! 
Weronika